MENTAL ILLNESS IS REAL + some tips on how to cope with it ❤︎

De fleste av dere har sikkert hørt om Anthony Bourdain som tok selvmord denne uka og de av dere som ikke vet hvem han er så var han en amerikansk kokk, tv-programleder og forfatter. 

                                    

Mens alle snakker om Anthony Bourdain på alle mulige sosiale medier så fant jeg og de fleste ut om en bror i islam som tok selvmord. Han hoppet fra taket til Masjid al-Haram… Meter fra Ka’bah. METER FRA KA’BAH! Vi vet alle hva konsekvensene er for selvmord, men det å gjøre det ved Allahs hus viser bare hvor lei livet han var, hvor mye han gikk gjennom og det at kanskje folk rundt han ikke prøvde hardt nok. Er det slike handlinger som trenges i islam for å kunne vite at mental illness er ekte? Må vi miste flere liv for å ta dette seriøst?

Jeg kan ikke tenke meg hvor ille denne personen måtte ha hatt det. The internal monster he would’ve been battling with for years, men det jeg kan forestille meg er rådene han sikkert fikk. ”Les mer koran, kom deg nærmere Allah, gjør mer dhikr (en islamsk bønn der en setning eller uttrykk for ros gjentas kontinuerlig)” osv. Men det å lese koran uten å forstå hva som står der hjelper deg ikke i det hele tatt. Det vil ikke hjelpe deg med depresjonen din. 

Jeg sier ikke at du ikke skal gjøre noe av det jeg nevnte oppe i det hele tatt, men mens du gjør det så ta så å skaff deg profesjonell hjelp. Dette angår mentaliteten din. Hvis du kan gå til legen på grunn av det fysiske så kan du ta deg en tur til en psykolog for det  mentale. Du kan ikke fungere fysisk hvis ikke det mentale delen av deg er okei. Are you gonna have the same energy if a loved one takes their own life? I don’t think so. 

Hvis du føler du har en dårlig dag, mentally, og bare føler deg nedpå så føler jeg deg and I sympathise. Her er en liste over ting du kan gjøre for å føle deg litt bedre. Prøv noen ut, men hvis du ikke kan så går det også bra; 

  • Stå opp og strekk deg. Ta tiden din og ikke rush det.
  • Plugg mobilen din og pcen din på lader. Høres dumt ut, men fungerer.
  • Ta så å skift klærne og undertøyet du har på deg. 
  • Drikk vann
  • Ta deg en tur på do.
  • Vask ansiktet ditt og ta på en maske.
  • Hvis du har vondt et sted, enten det måtte være hodet eller skuldre så tar du medisin for det. Og hvis du har kutt eller sår så rens det og dekk dem til. 
  • Hvis du kan spise så spiser du, men hvis ikke så puss tennene dine, chew some gum eller bruk munnskyld; Dette vil få deg til å føle deg mer human. 
  • Hvis du ikke har tekstet tilbake en person så gjør du det. Si ifra til dine venner og familie at du har det bra. 
  • Hvis du føler du trenger en liten pause fra skolen eller jobb så sier du ifra. 
  • Skaff deg legetime 
  • Spray litt parfyme i rommet eller puten din 
  • Åpne vinduet iblant 
  • Gi deg selv en kompliment 
  • Skincare routine kan hjelpe 
  • Slutt å følge de folka på insta som du føler irriterer deg med innleggene deres

Disse eksemplene øverst er selvfølgelig optional. Hvis du klarer å gjøre 2 så er du bedre enn meg on my worst days. Og hvis det skulle være noe så dm’ene mine alltid åpen og jeg svarer ALLTID. Love yourself ❤︎ 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg